![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEW![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINIMALNA LICZEBNOŚĆ PRÓBY - WSTĘP Próba to część populacji, w skład której wchodzą jednostki bezpośrednio podlegające badaniu statystycznemu. Próba jest losowana z populacji. Jeśli nadal masz problemy z rozróżnieniem obu zbiorowości, różnice między próbą a populacją zostały przedstawione we wstępie do estymacji http://matma-po-ludzku.pl/statystyka/wnioskowanie/estymacja/estymacja_sredniej/wstep/ . Wybranie odpowiedniej próby jest istotną kwestią, ponieważ na podstawie wyników uzyskanych w tej próbie mamy orzekać na temat całej populacji, której częścią jest właśnie ta próba. Najczęściej pobiera się się tylko jedną próbę o określonej wcześniej liczebności ze względu na koszty, ale też na przykład dane badanie niszczy jednostki z próby. W związku z tym musi ona być oczywiście odpowiednio liczna w celu otrzymania określonej wiarygodności badania. Wprawdzie można zwiększać liczebność próby, ale takie postępowanie wiąże się z ponoszeniem dużych kosztów, które są proporcjonalne do liczebności tej próby. Poza tym duża liczebność próby pociąga za sobą wydłużenie czasu opracowywania wyników. Z kolei zbyt mała liczebność próby nie zapewnia wiarygodności badania, co może spowodować jego przekreślenie i odrzucenie wniosków.
Przystępując do określenia minimalnej liczebności próby należy określić z góry poziom
współczynnika ufności
Tyle tytułem wstępu teoretycznego. Teraz przedstawię Wam schemat rozwiązywania zadań dotyczących minimalnej liczebności próby. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY ?Proponuje przeczytać całe zadanie i najpierw zwrócić uwagę na tzw. słowa – klucze . Przykładowo: - ile jednostek należy wylosować do próby ...? - jak liczna powinna być próba ... ? - ile jednostek powinno znaleźć się w próbie losowej ... ? - ile pomiarów należy wykonać...?, itd.
Drugą wskazówką nakierowującą na ten typ zadania jest pojawienie się w treści słowa:
maksymalny (dopuszczalny) błąd szacunku
lub
dokładność oszacowania,
który oznaczamy literą
Praktycznie zawsze występuje wyrażenie
współczynnik ufności
Jeżeli znaleźliśmy w zadaniu wszystkie z tych zwrotów, to na pewno mamy do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Ten etap nie różni się absolutnie niczym od wypisania danych w zadaniach dotyczących estymacji przedziałowej, więc jeśli ogranęliście zagadnienie estymacji możecie spokojnie przejść do następnego punktu. Dla nowych użytkowników przypomnienie w pigułce:
W jaki sposób wypisując dane odróżniamy próbę od populacji? Najlepiej czytajmy po jednym zdaniu. Jeżeli pojawiają się zwroty np. wylosowano próbę , zmierzono x obserwacji , obserwowano x próbek , zbadano ... , to jakiekolwiek dane po tych słowach zapisujemy używając symboli dla próby, zresztą i tak pojawia się się konkretna liczba mówiąca o liczebności wylosowanej próby. Jeśli nie ma wyraźnie zwrotu wskazującego na próbę lub występuje zwrot: rozkład normalny ze średnią bądź odchyleniem standardowym to używamy symboli dla populacji. Nie należy się dziwić, gdy po wypisaniu danych okaże się, że miejsce na parametry z populacji jest puste. To dość częsta sytuacja. Jeśli dysponujemy tabelką lub wynikami z próby np. wypisanymi po przecinku zawsze możemy policzyć średnią, wariancję, odchylenie standardowe.
Oznaczenia
Szukana jest zawsze liczebność próby, którą oznaczamy
Oczywiście wypisujemy
maksymalny (dopuszczalny) błąd szacunku
lub
dokładność oszacowania,
który oznaczamy literą
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Po wypisaniu danych należy wybrać odpowiedni wzór. W przypadku zadań dotyczących minimalnej liczebności próby mamy do wyboru tylko pięć modeli. W tabeli poniżej przedstawione zostaną charakterystyczne sformułowania i dopasowanie do odpowiednich wzorów:
Pamiętajmy również o tym, że
błąd szacunku
Pierwsza uwaga odnośnie wzorów z modelu II. Bardziej popularny jest wzór z
Teraz uwaga dotycząca wzoru z modelu III. Bardzo rzadko spotyka się ten wzór i nawet dla prób liczniejszych niż 30 jednostek używa się modelu II. Nie jest to błąd, jednakże tablice t - studenta używane modelu II nie są tak dokładne jak tablice rozkładu normalnego w dużych próbach (powyżej 30), ale czesto to też zależy od preferencji wykładowcy.
I na koniec jeszcze jedna uwaga dotycząc modelu IV. Pamiętamy, że wskaźnik struktury z próby oznaczono
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Po wybraniu odpowiedniego wzoru należy uzupełnić go wielkościami wypisanymi w danych. Wielkości zaznaczone na zielono zastępujemy liczbami z danych, reszta zostaje nienaruszona.
We wzorach pojawiają się różne litery, które wcześniej nie były wypisane w danych tzn.
Odpowiednie tablice można pobrać tu: http://matma-po-ludzku.pl/statystyka/wzory/ .
Odczytywanie statystyk z tablic jest jest bardzo prostą czynnością i będzie przedstawiona na konkretnych przykładach. Po odczytaniu cały symbol tzn.
Podsumowując ten wątek można dojść do wniosku, że dopiero po wybraniu wzoru odczytujemy wartości statystyk z odpowiednich tablic. Tak więc wzór spokojnie nam wskaże, które tablice mamy wybrać :). 5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Rezultatem obliczeń jest zapis:
Rezultat otrzymany z obliczeń musi być liczbą naturalną, wobec tego
ZAWSZE zaokrąglamy wynik w górę
-
nie obowiązują tu matematyczne zasady zaokrągleń !!!
Wynika to z faktu, że trudno wylosować np. 45,3 jednostek, bo z reguły są one niepodzielne (zresztą dzielenie na części jest bez sensu), wobec tego losujemy
Jeśli wymagana jest interpretacja, to wygląda ona zawsze bardzo podobnie i jest dość lakoniczna (chyba że prowadzący wymaga w interpretacji słownego opisania wszystkich czynności wykonanych w zadaniu):
Aby z ufnością
(tu wpisujemy wartość współczynnika ufności )
oszacować
(wpisujemy parametr - zależy o co pytano w zadaniu)
minimalna liczebność próby
wynosi
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||