NEW | ||||||
Ile studentów należy wylosować do próby, aby oszacować odsetek osób, które wybrały dany kierunek studiów głównie ze względu na swoje zainteresowania. Przyjmij poziom ufności 0,95 i dopuszczalny błąd szacunku nie większy niż 3%. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Ile studentów należy wylosować do próby, aby oszacować odsetek osób, które wybrały dany kierunek studiów głównie ze względu na swoje zainteresowania. ” Występuje tu zwrot: ile studentów należy wylosować do próby ... . W kolejnym zdaniu: Przyjmij współczynnik ufności 0,95 i dopuszczalny błąd szacunku nie większy niż 3%. odnajdujemy wyrażenia: współczynnik ufności i dopuszczalny błąd szacunku . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. “ Ile studentów należy wylosować do próby, aby oszacować odsetek osób, które wybrały dany kierunek studiów głównie ze względu na swoje zainteresowania. ” Szukamy liczebności próby, którą oznaczamy literą . Przyjmij współczynnik ufności 0,95 i dopuszczalny błąd szacunku nie większy niż 3%. Podano współczynnik ufności, a więc . Od razu wyznaczamy . Dopuszczalny błąd szacunku wynosi (zamieniamy procent na ułamek). Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- poziom ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i łatwo zauważamy, że nie mamy absolutnie żadnych informacji oprócz poziomu ufności i maksymalnego błędu szacunku. Są to cechy charakterystyczne modelu V .
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka u , zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego: http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf . Zapis oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla . Czytanie z tablic rozkładu normalnego nie jest trudne. Sumuje się wartości znajdujące się na obrzeżach tzn. z kolumny, która stanowi części dziesiętne i z wiersza, który traktujemy jako części setne. W przypadku sumujemy i czyli .
Wracamy do obliczeń i podstawiamy (zaokrąglanie to indywidualna sprawa wynikająca najczęściej z preferencji prowadzącego):
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . Interpretacja brzmi następująco: Aby ustalić odsetek osób, które wybrały dany kierunek studiów głównie ze względu na swoje zainteresowania z ufnością 0,95 do próby należy wylosować 1068 pracowników. |
||||||