![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Zbadać, ile należy wylosować niezależnie klientów firmy ubezpieczeniowej do próby, by oszacować procent klientów zadowolonych z dotychczasowej współpracy z tą firmą. Maksymalny błąd szacunku nie powinien przekraczać 7%, przy współczynniku ufności 0,92. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Zbadać, ile należy wylosować niezależnie klientów firmy ubezpieczeniowej do próby, by oszacować procent klientów zadowolonych z dotychczasowej współpracy z tą firmą. ” Występuje tu zwrot: ile należy wylosować niezależnie klientów firmy ubezpieczeniowej do próby ... . W następnym zdaniu: Maksymalny błąd szacunku nie powinien przekraczać 7%, przy współczynniku ufności 0,92. odnajdujemy wyrażenia: maksymalny błąd szacunku ... , współczynnik ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. “ Zbadać, ile należy wylosować niezależnie klientów firmy ubezpieczeniowej do próby, by oszacować procent klientów zadowolonych z dotychczasowej współpracy z tą firmą. ”
Szukamy liczebności próby, którą oznaczamy literą
Maksymalny błąd szacunku nie powinien przekraczać 7%, przy współczynniku ufności 0,92.
Maksymalny błąd szacunku wynosi
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i łatwo zauważamy, że nie mamy absolutnie żadnych informacji oprócz współczynnika ufności i maksymalnego błędu szacunku. Są to cechy charakterystyczne modelu V .
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Aby oszacować procent klientów zadowolonych z dotychczasowej współpracy z tą firmą z ufnością 0,95 do próby należy wylosować 157 osób. |
||||||