NEW | ||||||
a) Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? b) Jak zmieni się szacowana liczebność próby, jeśli w badanej klasie tylko 50% uczniów będzie kontynuować naukę? c) Jaka jest minimalna liczebność próby niezbędnej do oszacowania tego odsetka ze względnym błędem do 5%? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? ” Występują tu zwroty: jaka powinna być minimalna liczebność próby ... , maksymalny błąd szacunku ... . Pojawia się również wyrażenie: poziom ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. “ Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? ” Szukamy liczebności próby właściwej, którą oznaczamy literą . Wydaje się dziwne, że w zadaniu, którego istotą jest znalezienie liczebności próby podaje się właśnie to, czego szukamy - a więc liczebność próby. Nie ma powodu do niepokoju - jest to liczebność próby wstępnej uczniów tzw. pilotażowej, której liczebność oznaczamy . Ponadto dowiadujemy się, że 70% uczniów z tej klasy zamierza studiować. Jest to procent, a więc wskaźnik struktury z próby pilotażowej. Opisujemy go symbolem . Poziom ufności wynosi . Od razu wyznaczamy . Maksymalny błąd szacunku wynosi . “ Jak zmieni się szacowana liczebność próby, jeśli w badanej klasie tylko 50% uczniów będzie kontynuować naukę? ” W drugiej części zadania, wszystkie wypisane parametry nie zmienią się poza wskaźnikiem struktury, który wynosi . Jaka jest minimalna liczebność próby niezbędnej do oszacowania tego odsetka ze względnym błędem do 5%? Trzecia część zadania będzie dotyczyć oszacowania minimalnej liczebności próby przy względnym błędzie szacunku . Pamiętajmy, że bezwzględny maksymalny (dopuszczalny) błąd szacunku nie jest tą samą wielkością co względny błąd szacunku ! Najpierw wykonamy obliczenia dla , później dla , a następnie porównamy wyniki. Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- współczynnik ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy jest znana. Stwierdzamy, że nie jest znana , zatem wykluczamy model I. Mamy próbę pilotażowej o konkretnej liczebności , ale niemożliwe jest wyliczenie wariancji , wobec tego odrzucamy również modele II i III. W zamian dysponujemy spodziewanym wskaźnikiem struktury z próby pilotażowej , zatem wybieramy model IV .
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.AD. a) Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami. Zgodnie ze wzorem .
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka u , zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego: http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf . Zapis oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla . Czytanie z tablic rozkładu normalnego nie jest trudne. Sumuje się wartości znajdujące się na obrzeżach tzn. z kolumny, która stanowi części dziesiętne i z wiersza, który traktujemy jako części setne. W przypadku sumujemy i czyli .
Wracamy do obliczeń i podstawiamy (zaokrąglanie to indywidualna sprawa wynikająca najczęściej z preferencji prowadzącego):
Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . AD. b) Natomiast po zmianie wskaźnika struktury z 0,7 na i niezmienionymi pozostałymi parametrami otrzymujemy :
Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . AD. c) Tym razem w porównaniu z pierwszym podpunktem zmianie ulega wyłącznie względny błąd wskaźnika struktury . Jak widać w wybranej formule nie ma takiego parametru. Opisuje się go wzorem , gdzie wreszcie pojawia się (bezwzględny maksymalny błąd szacunku). Obliczamy zatem nowy dopuszczalny błąd szacunku podstawiając oraz :
Wracamy do minimalnej liczebności próby:
Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . 5. WYNIK I INTERPRETACJA.Interpretacja brzmi następująco: AD. a) Aby oszacować odsetek uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia z ufnością 0,9, należy wylosować do próby 226 osób. AD. b) Gdy odsetek uczniów pragnących kontynuować naukę zmniejszymy z 70% do 50% minimalna liczebność próby wzrośnie o osób. AD. c) Aby oszacować odsetek uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia z ufnością 0,9, należy wylosować do próby 462 osoby. (nowy błąd szacunku zmalał z poziomu czy automatycznie pobrana próba musi być większa) |
||||||