![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
a) Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? b) Jak zmieni się szacowana liczebność próby, jeśli w badanej klasie tylko 50% uczniów będzie kontynuować naukę? c) Jaka jest minimalna liczebność próby niezbędnej do oszacowania tego odsetka ze względnym błędem do 5%? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? ” Występują tu zwroty: jaka powinna być minimalna liczebność próby ... , maksymalny błąd szacunku ... . Pojawia się również wyrażenie: poziom ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. “ Jaka powinna być minimalna liczebność próby, niezbędna do oszacowania odsetka uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia, jeśli w klasie liczącej 40 uczniów 70% zamierza kontynuować naukę w szkole wyższej (przyjąć poziom ufności 0,9 i maksymalny błąd szacunku 5%)? ”
Szukamy liczebności próby właściwej, którą oznaczamy literą
“ Jak zmieni się szacowana liczebność próby, jeśli w badanej klasie tylko 50% uczniów będzie kontynuować naukę? ”
W drugiej części zadania, wszystkie wypisane parametry nie zmienią się poza wskaźnikiem struktury, który wynosi
Jaka jest minimalna liczebność próby niezbędnej do oszacowania tego odsetka ze względnym błędem do 5%?
Trzecia część zadania będzie dotyczyć oszacowania minimalnej liczebności próby przy względnym błędzie szacunku
Najpierw wykonamy obliczenia dla
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.AD. a)
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
Ostatecznie otrzymujemy:
AD. b)
Natomiast po zmianie wskaźnika struktury z 0,7 na
Ostatecznie otrzymujemy:
AD. c)
Tym razem w porównaniu z pierwszym podpunktem zmianie ulega wyłącznie względny błąd wskaźnika struktury
Opisuje się go wzorem
Wracamy do minimalnej liczebności próby:
Ostatecznie otrzymujemy:
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Interpretacja brzmi następująco: AD. a) Aby oszacować odsetek uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia z ufnością 0,9, należy wylosować do próby 226 osób.
AD. b)
Gdy odsetek uczniów pragnących kontynuować naukę zmniejszymy z 70% do 50% minimalna liczebność próby wzrośnie o
AD. c)
Aby oszacować odsetek uczniów zamierzających po maturze kontynuować studia z ufnością 0,9, należy wylosować do próby 462 osoby. (nowy błąd szacunku
|
||||||