![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Firma CCCC zamierza ustalić frakcję klientów będących potencjalnymi nabywcami jej produktów. Szacuje się, że odsetek klientów chcących nabyć produkty tej firmy wynosi 75%. Ilu - co najmniej - klientów powinno znaleźć się w próbie losowej przy maksymalnym błędzie szacunku 10% i współczynniku ufności 0,95? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Ilu - co najmniej - klientów powinno znaleźć się w próbie losowej przy maksymalnym błędzie szacunku 10% i współczynniku ufności 0,95? ” Występują tu zwroty: ilu - co najmniej - klientów powinno znaleźć się w próbie losowej ... , przy maksymalnym błędzie szacunku ... . Pojawia się również wyrażenie współczynnik ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. Firma CCCC zamierza ustalić frakcję klientów będących potencjalnymi nabywcami jej produktów. W tym zdaniu nie ma żadnych danych liczbowych, więc je pomijamy. Szacuje się, że odsetek klientów chcących nabyć produkty tej firmy wynosi 75%.
75% klientów chce nabyć produkty firmy. Jest to odsetek (podany w procentach), a więc przypuszczalny wskaźnik struktury w populacji. Opisujemy go symbolem
“ Ilu - co najmniej - klientów powinno znaleźć się w próbie losowej przy maksymalnym błędzie szacunku 10% i współczynniku ufności 0,95? ”
Szukamy liczebności próby, którą oznaczamy literą
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Aby oszacować frakcję klientów będących potencjalnymi nabywcami produktów firmy CCCC z ufnością 0,95 należy wylosować do próby 73 osoby. |
||||||