NEW | ||||||
We wstępnej próbie liczącej noworodków odchylenie standardowe wzrostu było równe cm. Jak duża musi być próba losowa, aby przy współczynniku ufności 0,98 oszacować - z maksymalnym błędem szacunku 1 cm - średni wzrost ogółu noworodków? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Jak duża musi być próba losowa, aby przy współczynniku ufności 0,98 oszacować - z maksymalnym błędem szacunku 1 cm - średni wzrost ogółu noworodków? ” Występują tu zwroty: jak duża musi być próba losowa ... , z maksymalnym błędem szacunku.... Odnajdujemy również wyrażenie: współczynnik ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. We wstępnej próbie liczącej noworodków odchylenie standardowe wzrostu było równe cm. Wydaje się dziwne, że w zadaniu, którego istotą jest znalezienie liczebności próby podaje się właśnie to, czego szukamy - a więc liczebność próby. Nie ma powodu do niepokoju - jest to liczebność próby wstępnej noworodków tzw. pilotażowej, którą oznaczamy . Uzyskujemy również informację, że odchylenie standardowe (nieobciążone - tzw. z daszkiem) wynosi cm. Nie mamy w tym przypadku wątpliwości co do oznaczenia danych. “ Jak duża musi być próba losowa, aby przy współczynniku ufności 0,98 oszacować - z maksymalnym błędem szacunku 1 cm - średni wzrost ogółu noworodków? ” Szukamy liczebności próby właściwej, którą oznaczamy literą . Podano również współczynnik ufności, a więc . Od razu wyznaczamy . Maksymalny błąd szacunku wynosi cm. Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- współczynnik ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy jest znana. Stwierdzamy, że nie jest znana , zatem wykluczamy model I. Ponadto wiemy, że mamy do czynienia z próbą pilotażową, której liczebność jest mniejsza niż 30 ( ) i znane jest - wobec tego wybieramy model II . Wybieramy wersję wzoru z (z daszkiem).
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka t , zatem skorzystamy z tablic rozkładu t - Studenta: http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/tstudent.pdf . Zapis oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla i 9 stopni swobody.
Wracamy do obliczeń i podstawiamy do formuły :
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . Interpretacja brzmi następująco: Aby oszacować średni wzrost noworodków z ufnością 0,98 do próby należy wylosować 39 noworodków (albo dolosować do próby pilotażowej noworodków). |
||||||