![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
We wstępnej próbie liczącej
1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: “ Jak duża musi być próba losowa, aby przy współczynniku ufności 0,98 oszacować - z maksymalnym błędem szacunku 1 cm - średni wzrost ogółu noworodków? ” Występują tu zwroty: jak duża musi być próba losowa ... , z maksymalnym błędem szacunku.... Odnajdujemy również wyrażenie: współczynnik ufności . Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu.
We wstępnej próbie liczącej
Wydaje się dziwne, że w zadaniu, którego istotą jest znalezienie liczebności próby podaje się właśnie to, czego szukamy - a więc liczebność próby. Nie ma powodu do niepokoju - jest to liczebność próby wstępnej noworodków tzw. pilotażowej, którą oznaczamy
“ Jak duża musi być próba losowa, aby przy współczynniku ufności 0,98 oszacować - z maksymalnym błędem szacunku 1 cm - średni wzrost ogółu noworodków? ”
Szukamy liczebności próby właściwej, którą oznaczamy literą
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
t
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu
t
- Studenta:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/tstudent.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy do formuły
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Aby oszacować średni wzrost noworodków z ufnością 0,98 do próby należy wylosować 39 noworodków (albo dolosować do próby pilotażowej
|
||||||