![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Wiadomo, że przeciętny stopień zróżnicowania czasu rozwiązywania pewnego zadania matematycznego wynosi
1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Ilu studentów należy wylosować do próby, aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania tego zadania z wiarygodnością 0,90 i maksymalnym błędem szacunku 2 minuty? Występują tu zwroty: ilu studentów należy wylosować do próby .... , maksymalnym błędem szacunku.... Pojawia się również słowo wiarygodność 0,90 i jest to inaczej współczynnik ufności. Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu.
Wiadomo, że przeciętny stopień zróżnicowania czasu rozwiązywania pewnego zadania matematycznego wynosi
Dowiadujemy się, że zróżnicowanie czasu rozwiązywania pewnego zadania wynosi 5 minut. Mamy podany na tacy symbol
Ilu studentów należy wylosować do próby, aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania tego zadania z wiarygodnością 0,90 i maksymalnym błędem szacunku 2 minuty?
Szukamy liczebności próby (liczba studentów), którą oznaczamy literą
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru cztery modele. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania pewnego zadania matematycznego, z ufnością 0,9 należy wylosować 17 studentów do próby. |
||||||