NEW | ||||||
Wiadomo, że przeciętny stopień zróżnicowania czasu rozwiązywania pewnego zadania matematycznego wynosi minut. Ilu studentów należy wylosować do próby, aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania tego zadania z wiarygodnością 0,90 i maksymalnym błędem szacunku 2 minuty? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Ilu studentów należy wylosować do próby, aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania tego zadania z wiarygodnością 0,90 i maksymalnym błędem szacunku 2 minuty? Występują tu zwroty: ilu studentów należy wylosować do próby .... , maksymalnym błędem szacunku.... Pojawia się również słowo wiarygodność 0,90 i jest to inaczej współczynnik ufności. Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu. Wiadomo, że przeciętny stopień zróżnicowania czasu rozwiązywania pewnego zadania matematycznego wynosi minut. Dowiadujemy się, że zróżnicowanie czasu rozwiązywania pewnego zadania wynosi 5 minut. Mamy podany na tacy symbol co oznacza, że jest to odchylenie standardowe z populacji. Ilu studentów należy wylosować do próby, aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania tego zadania z wiarygodnością 0,90 i maksymalnym błędem szacunku 2 minuty? Szukamy liczebności próby (liczba studentów), którą oznaczamy literą . Podano również wiarygodność oszacowania, zwaną inaczej współczynnikiem ufności, a więc . Od razu wyznaczamy . Maksymalny błąd szacunku wynosi minuty. Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- współczynnik ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru cztery modele. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy jest znana. Stwierdzamy, że jest znana , zatem wybieramy model I .
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka u , zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego: http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf . Zapis oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla . Czytanie z tablic rozkładu normalnego nie jest trudne. Sumuje się wartości znajdujące się na obrzeżach tzn. z kolumny, która stanowi części dziesiętne i z wiersza, który traktujemy jako części setne. W przypadku sumujemy i czyli .
Wracamy do obliczeń i podstawiamy (zaokrąglanie to indywidualna sprawa wynikająca najczęściej z preferencji prowadzącego):
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . Interpretacja brzmi następująco: Aby ocenić przeciętny czas rozwiązywania pewnego zadania matematycznego, z ufnością 0,9 należy wylosować 17 studentów do próby. |
||||||