NEW | ||||||
Ilu studentów pewnej uczelni należy wylosować niezależnie do próby, aby oszacować średnią roczną kwotę wydatków na zakup podręczników z dopuszczalnym błędem szacunku równym 40 zł, jeśli wiadomo, że odchylenie standardowe wydatków jest równe 600 zł, a współczynnik ufności 0,95? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Ilu studentów pewnej uczelni należy wylosować niezależnie do próby, aby oszacować średnią roczną kwotę wydatków na zakup podręczników z dopuszczalnym błędem szacunku równym 40 zł, jeśli wiadomo, że odchylenie standardowe wydatków jest równe 600 zł, a współczynnik ufności 0,95? Występują tu zwroty: ilu studentów pewnej uczelni należy wylosować niezależnie do próby .... , z dopuszczalnym błędem szacunku.... Pojawia się również wyrażenie współczynnik ufności .. Biorąc pod uwagę wszystkie słowa-klucze mamy na pewno do czynienia z zadaniem dotyczącym minimalnej liczebności próby. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy stopniowo treść zadania. Ilu studentów pewnej uczelni należy wylosować niezależnie do próby, aby oszacować średnią roczną kwotę wydatków na zakup podręczników z dopuszczalnym błędem szacunku równym 40 zł, jeśli wiadomo, że odchylenie standardowe wydatków jest równe 600 zł, a współczynnik ufności 0,95? Szukamy liczebności próby (liczba studentów uczelni), którą oznaczamy literą . Maksymalny dopuszczalny błąd szacunku wynosi zł. Uzyskujemy także informację, że odchylenie standardowe wydatków wynosi 600 zł. Co istotne, nie ma absolutnie żadnej wzmianki, że odchylenie jest parametrem z próby. W związku z tym przyjmujemy, że jest to odchylenie standardowe z populacji i oznaczamy je odpowiednio zł. Na końcu podano współczynnik ufności, a więc . Od razu wyznaczamy . Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- współczynnik ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy jest znana. Stwierdzamy, że jest znana , zatem wybieramy model I .
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka u , zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego: http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf . Zapis oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla . Czytanie z tablic rozkładu normalnego nie jest trudne. Sumuje się wartości znajdujące się na obrzeżach tzn. z kolumny, która stanowi części dziesiętne i z wiersza, który traktujemy jako części setne. W przypadku sumujemy i czyli .
Wracamy do obliczeń i podstawiamy (zaokrąglanie to indywidualna sprawa wynikająca najczęściej z preferencji prowadzącego):
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Ostatecznie otrzymujemy: , czyli ZAWSZE zaokrąglając w górę otrzymujemy . Interpretacja brzmi następująco: Z ufnością 0,95, w celu oszacowania średniej rocznej kwoty wydatków na zakup podręczników, do próby należy wylosować 865 studentów. |
||||||