![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Rozkład wagi uczniów I klasy jest
a) 59 b) 239 c) 195 d) 99 e) inna, jaka? 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE MINIMALNEJ LICZEBNOŚCI PRÓBY?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie:
“
Ilu co najmniej uczniów należy wylosować do próby, aby oszacować przeciętną wagę z maksymalnym błędem 0,5 kg
Występują tu zwroty:
ilu co najmniej uczniów należy wylosować do prób
y
...
,
z maksymalnym błędem.
Podano również
współczynnik ufności
2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Czytamy zdanie po zdaniu.
Rozkład wagi uczniów I klasy jest
Zapis
Ilu co najmniej uczniów należy wylosować do próby, aby oszacować przeciętną wagę z maksymalnym błędem 0,5 kg
Szukamy liczebności próby, którą oznaczamy literą
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla minimalnej liczebności próby mamy do wyboru pięć modeli. Teraz wracamy do danych i na początku sprawdzamy, czy
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego:
http://matma-po-ludzku.pl/materialy/statystyka/wzory/rnormalny.pdf
. Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Aby oszacować przeciętną wagę uczniów z ufnością 0,99 do próby należy wylosować 240 uczniów I klas. Wybieramy zatem odpowiedź B, z kolei różnica między wynikiem a odpowiedzią wynika z tego, że zaokrągliliśmy wartość statystyki odczytanej z tablic. Tak jak już wcześniej wspominałam - zależy to od upierdliwości prowadzącego :). |
||||||