![]() |
||||||
NEW![]() | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
W grupie 3600 losowo wybranych pasażerów warszawskiego metra 1584 osoby stwierdziły, że metro jest dla nich jedynym środkiem dojazdu do pracy.
1. Zbudować przedział ufności dla nieznanej frakcji osób, dla których metro jest jedynym środkiem dojazdu do pracy wśród ogółu pasażerów. Przyjąć współczynnik ufności na poziomie 0,90.
2. Określić przeciętny i maksymalny błąd szacunku.
3. Ocenić, jak zmieni się precyzja oszacowania, jeśli liczebność próby zmniejszymy do 900 osób.
1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE ESTYMACJI PRZEDZIAŁOWEJ ?
Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdania:
1. Zbudować przedział ufności dla nieznanej frakcji osób, dla których metro jest jedynym środkiem dojazdu do pracy wśród ogółu pasażerów. Przyjąć współczynnik ufności na poziomie 0,90.
Występują tu zwroty: przedział ufności i współczynnik ufności - w związku z tym na pewno jest to zadanie dotyczące estymacji przedziałowej.
Zadanie składa się z trzech podpunktów. Każdy z nich zostanie wykonany oddzielnie.
AD. 1.
2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.
Analizujemy zdanie po zdaniu.
W grupie 3600 losowo wybranych pasażerów warszawskiego metra 1584 osoby stwierdziły, że metro jest dla nich jedynym środkiem dojazdu do pracy.
Od razu zaczyna się opis próby, ponieważ pojawia się informacja na temat wybrania do próby konkretnej ilości osób spośród wszystkich pasażerów warszawskiego metra. Oznaczamy więc liczebność próby
![]() ![]()
1. Zbudować przedział ufności dla nieznanej frakcji osób, dla których metro jest jedynym środkiem dojazdu do pracy wśród ogółu pasażerów.
W tym zdaniu nie ma danych liczbowych, więc je pomijamy.
Przyjąć współczynnik ufności na poziomie 0,90.
Podano również współczynnik ufności
![]() ![]()
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
![]() ![]()
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Szukamy parametru, który należy oszacować przedziałem ufności i wyłapujemy słowo:
1. Zbudować przedział ufności dla nieznanej frakcji osób, dla których metro jest jedynym środkiem dojazdu do pracy wśród ogółu pasażerów.
Słowo frakcja oznacza, że będziemy budować przedział ufności dla wskaźnika struktury p z populacji. Na wskaźnik struktury wskazuje również wypisana w danych ilość wyróżnionych obserwacji spośród próby oznaczana jako m. Spójrzmy w kartę wzorów. Dla wskaźnika struktury mamy dwie formuły. W danych wypisano m w związku z tym wybieramy pierwszy wzór. Oczywiście można użyć drugiego wzoru, bo są one równoważne, ale na początku należy wyliczyć wskaźnik struktury z próby
![]() ![]()
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
![]() ![]()
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka u, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego (link). Zapis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
![]() ![]() ![]() ![]()
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
![]()
Interpretacja brzmi następująco: Z ufnością 0,90 nieznana frakcja ogółu pasażerów, dla których metro jest jedynym środkiem dojazdu do pracy mieści się w przedziale od 0,426 do 0,454.
AD. 2.
Zacznijmy od określenia maksymalnego błędu szacunku (bezwzględny błąd szacunku)
![]() ![]() ![]() ![]()
czyli
![]()
Wracamy do danych z tabeli w podpunkcie pierwszym i wartości statystyki
![]() ![]()
Natomiast przeciętny błąd szacunku jest „okrojoną” wersją wzoru na maksymalny błąd szacunku. Nie bierzemy pod uwagę wartości statystyki odczytanej z odpowiednich tablic, po prostu ją wyrzucamy. Tak więc:
![]()
Uzupełniamy wzór konkretnymi liczbami:
![]()
Maksymalny błąd szacunku wynosi 0,014, a przeciętny błąd szacunku 0,008.
AD. 3.
W tym podpunkcie posłużymy się względną precyzją oszacowania, którą w przypadku wskaźnika struktury określamy wzorem
![]() ![]() ![]() ![]()
Teraz czas na określenie względnej precyzji szacunku dla liczebności próby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Na koniec względna precyzja szacunku:
![]()
Po zmniejszeniu liczebności próby z 3600 osób do 900 osób względna precyzja oszacowania zmalała o
![]() Zadanie pochodzi z: Statystyka zbiór zadań / Helena Kassyk-Rokicka. - Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne - ISBN 83-208-1107-4
|
||||||