NEW | ||||||
ISBN 83-227-1608-7 str.205 Na losowo wybranych 17 jednohektarowych poletkach doświadczalnych wariancja plonów pszenicy wynosiła 4 (dt/ha) 2 . Zbudować przy współczynniku ufności 0,90 przedział ufności dla wariacji plonów pszenicy. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE ESTYMACJI PRZEDZIAŁOWEJ ?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Zbudować przy współczynniku ufności 0,90 przedział ufności dla wariacji plonów pszenicy. Występują tu charakterystyczne dla tej grupy zadań zwroty: wyznaczyć przedział ufności i współczynnik ufności - w związku z tym na pewno jest to zadanie dotyczące estymacji przedziałowej. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Analizujemy zdanie po zdaniu. Na losowo wybranych 17 jednohektarowych poletkach doświadczalnych wariancja plonów pszenicy wynosiła 4 (dt/ha) 2 . Od razu zaczyna się opis próby, ponieważ pojawia się informacja na temat wylosowania konkretnej ilości jednostek spośród wszystkich poletek doświadczalnych. Oznaczamy więc liczebność próby . Podano również wariancję dla wylosowanej próby, a więc (oczywiście używajmy oznaczenia dla próby). Można też wyznaczyć odchylenie standardowe z próby jako pierwiastek kwadratowy z wariancji, a więc: . Zbudować przy współczynniku ufności 0,90 przedział ufności dla wariacji plonów pszenicy. Podano współczynnik ufności, tak więc . Od razu wyznaczamy . Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
- współczynnik ufności, 3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Szukamy parametru, który należy oszacować przedziałem ufności i w ostatnim zdaniu wyłapujemy słowo: Zbudować przy współczynniku ufności 0,90 przedział ufności dla wariacji plonów pszenicy. Słowo wariancja oznacza, że będziemy budować przedział ufności oczywiście dla wariancji z populacji. Spójrzmy w kartę wzorów. Dla wariancji mamy do wyboru dwa modele. Teraz wracamy do danych i sprawdzamy, czy jest znana i jaka jest liczebność próby. nie jest znana , a liczebność próby jest mniejsza od 30 , zatem wybieramy model I . W danych występuje , także interesuje nas pierwsza wersja wzoru z wybranego modelu.
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór konkretnymi danymi.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka (grecka litera czyt. chi ), zatem skorzystamy z tablic rozkładu chi-kwadrat (link). W tym przypadku będziemy odczytywać statystykę dwukrotnie, ponieważ w uzupełnionym wzorze występują dwa nieco różniące się symbole: oraz . Zapis oznacza konieczność odnalezienia w tablicach statystyki dla i 16 stopni swobody:
Z kolei zapis oznacza konieczność odnalezienia w tablicach statystyki dla i 16 stopni swobody:
Wracamy do obliczeń i podstawiamy oraz :
5. WYNIK I INTERPRETACJA.Ostatecznie otrzymujemy: Interpretacja brzmi następująco: Z ufnością 0,90 nieznana wariancja plonów pszenicy mieści się w przedziale od 2,59 do 8,54 (dt/ha) 2 . Powstała dziwna jednostka - (dt/ha) 2 , ale w przypadku wariancji (jednostka podniesiona do kwadratu) nie jest to nic nadzwyczajnego i nie należy na to zwracać większej uwagi. Przyjęło się zresztą, że samej wariancji się nie interpretuje, ale już odchylenie standardowe, które jest pierwiastkiem z wariacji - jak najbardziej. |
||||||