![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEW![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Badanie wydajności jednej z firm, przeprowadzone na podstawie 100-elementowej próby losowej prostej, dało następujące wyniki:
Jakiego zróżnicowania wydajności pracy należy spodziewać się w całej populacji pracowników przy współczynniku ufności 0,96? Zakładamy, że rozkład badanej cechy jest normalny. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE ESTYMACJI PRZEDZIAŁOWEJ ?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Jakiego zróżnicowania wydajności pracy należy spodziewać się w całej populacji pracowników przy współczynniku ufności 0,96? Co prawda nie użyto bezpośrednio zwrotu przedział ufności, ale musimy określić zróżnicowanie wydajności pracy dla całej populacji na podstawie wylosowanej próby, więc wypadałoby podać przedział ufności, bo tzw. estymacja punktowa (tzn. konkretna liczba, a nie przedział) daje wynik o prawdopodobieństwie praktycznie równym zero. Dodatkowo występuje tu zwrot: współczynnik ufności i w związku z tym na pewno jest to zadanie dotyczące estymacji przedziałowej. 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Analizujemy zdanie po zdaniu. Badanie wydajności jednej z firm, przeprowadzone na podstawie 100-elementowej próby losowej prostej, dało następujące wyniki:
Od razu uzyskujemy informację, że wylosowaliśmy próbę, a jej liczebność to
Jakiego zróżnicowania wydajności pracy należy spodziewać się w całej populacji pracowników przy współczynniku ufności 0,96?
Podano też współczynnik ufności
Zakładamy, że rozkład badanej cechy jest normalny.
W tym zdaniu występuje założenie normalności rozkładu wydajności pracy i to już odnosi się do populacji (wcześniej wspominałam w części teoretycznej, że próba jest z reguły za mała aby stwierdzić rozkład normalny). Nie mamy informacji na temat tego rozkładu, zatem możemy tylko zapisać
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Szukamy parametru, który należy oszacować przedziałem ufności i w ostatnim zdaniu wyłapujemy słowo: Jakiego zróżnicowania wydajności pracy należy spodziewać się w całej populacji pracowników przy współczynniku ufności 0,96?
Wyrażenie
zróżnicowanie
nie wskazuje bezpośrednio na parametr, który należy oszacować przedziałem ufności, ale jeśli w zdaniu odnajdziemy takie słowo, to wiąże się ono albo z wariancją albo odchyleniem standardowym i to od nas zależy, który z nich wybierzemy (w końcu odchylenie standardowe to pierwiastek z wariancji). Także w tym zadaniu będziemy budować przedział ufności dla odchylenia standardowego
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla odchylenia standardowego mamy do wyboru dwa modele. Teraz wracamy do danych i sprawdzamy, czy jest
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Jak widać do obliczenia końcówek przedziału ufności potrzebujemy odchylenia standardowego
W przypadku szeregu rozdzielczego przedziałowego nie ma możliwości pomyłki do tego, co jest wariantem cechy, a co liczebnością
Aby otrzymać odchylenie standardowe i tak musimy obliczyć wariancję, bo odchylenie jest pierwiastkiem kwadratowym z wariacji. Wzór na wariancję z danych szeregu przedziałowego wygląda następująco:
W szeregu przedziałowym średnią liczymy ze wzoru
W naszym przypadku
Czym jest
Uzupełniając wzór średniej dla
Dysponujemy wartością średniej, zatem możemy wrócić do obliczania wariancji. Rozpiszemy wzór analogicznie jak w przypadku średniej. Najpierw ogólnie:
i dla
Tu też można podstawiać dane z tabeli, ale ponownie proponuję trzymać się obliczeń tabelarycznych. Można kontynuować poprzednią tabelę dopisując kolejne kolumny. Znowu krok po kroku będziemy tworzyć licznik ze wzoru. Dopisana pierwsza kolumna - od każdego środka przedziału
Odchylenie standardowe
Wracamy do danych z tabeli i wreszcie uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego (link). Zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Z ufnością 0,96 nieznane odchylenie standardowe wydajności pracy w całej populacji pracowników mieści się w przedziale od 3,48 do 4,62 sztuk. Mieczysław Sobczyk - Statystyka. Aspekty praktyczne i teoretyczne, Wydawnictwo: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej 2006,ISBN: 83-227-2423-3, str. 118 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||