Dla ustalenia średniego wieku osób korzystających z pomocy finansowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychach wylosowano niezależnie do próby 40 osób i uzyskano wyniki:
Wiek w latach
|
20 - 30
|
30 - 40
|
40 - 50
|
50 - 60
|
60 - 70
|
Liczba osób
|
5
|
10
|
13
|
8
|
4
|
Określ dla
odchylenie standardowe wieku osób korzystających z pomocy finansowej MOPS w Tychach.
1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE ESTYMACJI PRZEDZIAŁOWEJ ?
Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie:
Określ dla
odchylenie standardowe wieku osób korzystających z pomocy finansowej MOPS w Tychach.
Co prawda nie użyto bezpośrednio zwrotu przedział ufności, ale musimy
określić
odchylenie standardowe wieku osób korzystających z pomocy finansowej MOPS w Tychach, więc wypadałoby podać przedział ufności, bo tzw. estymacja punktowa (tzn. konkretna liczba, a nie przedział) daje wynik o prawdopodobieństwie praktycznie równym zero. Dodatkowo występuje tu symbol
czyli
współczynnik ufności
i w związku z tym na pewno jest to zadanie dotyczące estymacji przedziałowej.
2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.
Analizujemy zdanie po zdaniu.
Dla ustalenia średniego wieku osób korzystających z pomocy finansowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychach wylosowano niezależnie do próby 40 osób i uzyskano wyniki:
Wiek w latach
|
20 - 30
|
30 - 40
|
40 - 50
|
50 - 60
|
60 - 70
|
Liczba osób
|
5
|
10
|
13
|
8
|
4
|
Od razu uzyskujemy informację, że wylosowaliśmy próbę, a jej liczebność to
osób i od tego momentu będziemy stosować oznaczenia parametrów dla próby, chyba że zostanie wyraźnie określone, że będą to parametry dla populacji. Podano również wyniki z próby w tabeli. Jeżeli dysponujemy danymi dotyczącymi próby ujętymi w tabeli, to zawsze możemy policzyć średnią
, wariancję
i odchylenie standardowe
(lub
,
). Nie liczmy jednak tych parametrów od razu, ponieważ dopiero etap wyboru formuły na estymację wskaże nam czego potrzebujemy. Po prostu chodzi o to, żeby nie liczyć na zapas np. odchylenia, bo może okazać się niepotrzebne w późniejszych obliczeniach.
Określ dla
odchylenie standardowe wieku osób korzystających z pomocy finansowej MOPS w Tychach.
Podano też współczynnik ufności
. Od razu wyznaczamy
.
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
POPULACJA
osoby korzystające z pomocy finansowej MOPS w Tychach
|
PRÓBA
40 wybranych osób
|
|
- dane tabelaryczne (można obliczyć średnią
, wariancję
, odchylenie standardowe
)
|
- współczynnik ufności,
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.
Szukamy parametru, który należy oszacować przedziałem ufności i w ostatnim zdaniu wyłapujemy słowo:
Określ dla
odchylenie standardowe
wieku osób korzystających z pomocy finansowej MOPS w Tychach.
Wyrażenie
odchylenie standardowe
oznacza, że będziemy budować przedział ufności oczywiście dla odchylenia standardowego
z populacji.
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla odchylenia standardowego mamy do wyboru dwa modele. Teraz wracamy do danych i sprawdzamy, czy jest
znana i jaka jest liczebność próby.
nie jest znana
, a liczebność próby
jest większa od 30
, zatem wybieramy
model II
.
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
konkretnymi danymi.
Jak widać do obliczenia końcówek przedziału ufności potrzebujemy odchylenia standardowego
z próby. W związku z tym, zanim zajmiemy się uzupełnianiem właściwego wzoru, należy obliczyć (na razie) nieznany parametr. Liczenie odchylenia standardowego jest zagadnieniem ze statystyki opisowej. Dysponujemy danymi tabelarycznymi, gdzie warianty cechy (wiek w latach) są w formie przedziałów tzn. od jednej wartości do drugiej wartości. Taki szereg określa się szeregiem rozdzielczym przedziałowym. Przeredagujmy zatem tabelę z zadania właśnie na tą postać szeregu.
- warianty obserwacji (wiek)
|
- liczebności poszczególnych przedziałów klasowych (liczba osób)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(suma)
|
|
W przypadku szeregu rozdzielczego przedziałowego nie ma możliwości pomyłki do tego, co jest wariantem cechy, a co liczebnością
, ponieważ nie zdarza się, aby
było zapisane w formie przedziałów. Symbol
to po prostu ogólny zapis przedziału lewostronnie domkniętego i prawostronnie otwartego (chyba najczęściej używany – chociaż zależy od preferencji prowadzącego). Należy pilnować, aby końcówka każdego przedziału była początkiem następnego. W tabeli z zadania mamy właśnie przedstawioną sytuację
,
(kończymy przedział na 30, następny również zaczynamy od 30), itd. w związku z tym nie musimy nic zmieniać, zachowana jest ciągłość.
Aby otrzymać odchylenie standardowe i tak musimy obliczyć wariancję, bo odchylenie jest pierwiastkiem kwadratowym z wariacji. Wzór na wariancję z danych szeregu przedziałowego wygląda następująco:
. Jest też alternatywa
, ale będziemy używać pierwszej wersji. Okazuje się, że do policzenia wariancji i tak niezbędna jest średnia.
W szeregu przedziałowym średnią liczymy ze wzoru
. Na początku wyjaśnijmy symbol
. Oznacza on środek każdego z podanych przedziałów, a obliczany jest na podstawie formuły
. Upraszczając, należy zsumować początek i koniec każdego przedziału i wynik podzielić na dwa. Wracamy do wzoru na średnią. Znak
oznacza sumę. Pod tym symbolem znajduje się zapis
, a nad nim
,
to środki kolejnych przedziałów , a
liczebności dla kolejnych przedziałów. Wszystko razem oznacza, że będziemy sumować kolejne iloczyny
, gdzie
będzie rosło od
aż do wartości
, czyli
, a więc ogólnie:
W naszym przypadku
znad znaku sumy oznacza liczbę przedziałów klasowych (ilość wierszy w tabeli z danymi). Tak więc średnia będzie miała uproszczony wzór:
=
Czym jest
,
oraz
? Wszystko to zostanie pokazane dokładnie w tabeli. Obliczmy w niej również środki poszczególnych przedziałów.
Numer klasy
|
- warianty obserwacji (wiek)
|
- środki przedziałów
|
- liczebności poszczególnych przedziałów klasowych (liczba osób)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(suma)
|
|
|
Uzupełniając wzór średniej dla
otrzymujemy:
=
i oczywiście możemy uzupełnić go danymi z tabeli, ale proponuję nadal korzystać z tabeli i wykonywać w niej obliczenia. Po pierwsze jest bardziej klarowna, po drugie ułamek powstały po rozpisaniu wzoru może okazać się dłuższy niż w tym konkretnym zadaniu i łatwo tu o pomyłkę. W tabelce powoli budujemy wzór na średnią z szeregu przedziałowego, a jej nagłówki zawsze wyglądają tak samo. Każdą wartość
mnożymy przez odpowiadającą jej wartość
, a następnie sumujemy powstałe iloczyny. Przecięcie wiersza z symbolem
i kolumny
daje kompletny licznik wzoru na średnią.
Numer klasy
|
- środki przedziałów
|
- liczebności poszczególnych przedziałów klasowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dysponujemy wartością średniej, zatem możemy wrócić do obliczania wariancji. Rozpiszemy wzór analogicznie jak w przypadku średniej. Najpierw ogólnie:
i dla
:
Tu też można podstawiać dane z tabeli, ale ponownie proponuję trzymać się obliczeń tabelarycznych. Można kontynuować poprzednią tabelę dopisując kolejne kolumny. Znowu krok po kroku będziemy tworzyć licznik ze wzoru. Dopisana pierwsza kolumna - od każdego środka przedziału
odejmujemy wcześniej wyliczoną średnią
, druga kolumna to podniesienie wyników z poprzedniej do kwadratu. Ostatnia to wymnożenie wyników z drugiej przez odpowiadające im wartości
i dopiero ona jest sumowana (przecięcie wiersza z symbolem
i
daje kompletny licznik wzoru na wariancję).
Numer klasy
|
- środki przedziałów
|
- liczebności poszczególnych przedziałów klasowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odchylenie standardowe
to pierwiastek z wariancji
.
Wracamy do danych z tabeli i wreszcie uzupełniamy wzór
konkretnymi danymi.
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
u
, zatem skorzystamy z tablic rozkładu normalnego (link). Zapis
oznacza konieczność odnalezienia statystyki dla
. Czytanie z tablic rozkładu normalnego nie jest trudne. Sumuje się wartości znajdujące się na obrzeżach tzn. z kolumny, która stanowi części dziesiętne i z wiersza, który traktujemy jako części setne. W przypadku
sumujemy
i
czyli
.
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
(zaokrąglanie to indywidualna sprawa wynikająca najczęściej z preferencji prowadzącego):
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
Interpretacja brzmi następująco: Z ufnością 0,9 nieznane odchylenie standardowe wieku ogółu osób korzystających z pomocy finansowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychach mieści się w przedziale od 10,36 do 14,99 lat.
E. Sojka - Statystyka w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych Tychy 2003,ISBN 83-89055-09-0, str. 170