![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEW![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wylosowano 8 sklepów spożywczych zatrudniających po 4 sprzedawców i zanotowano ich dzienny utarg w tys. zł: 2,6; 3,7; 2,2; 3,0; 2,8; 3,5; 2,1; 4,0. Zbuduj przedział ufności dla odchylenia standardowego dziennego utargu sklepów spożywczych zatrudniających 4 sprzedawców. Przyjmij współczynnik ufności 0,90. 1. JAK ROZPOZNAĆ ZADANIE DOTYCZĄCE ESTYMACJI PRZEDZIAŁOWEJ ?Po przeczytaniu całego zadania zwracamy uwagę na zdanie: Zbuduj przedział ufności dla odchylenia standardowego dziennego utargu sklepów spożywczych zatrudniających 4 sprzedawców. Występuje tu zwrot: zbuduj przedział ufności - w związku z tym na pewno jest to zadanie dotyczące estymacji przedziałowej. Dodatkowo w kolejnym zdaniu Przyjmij współczynnik ufności 0,90. odnajdujemy słowo współczynnik ufności . 2. ANALIZA I PRAWIDŁOWE WYPISANIE DANYCH.Analizujemy zdanie po zdaniu. Wylosowano 8 sklepów spożywczych zatrudniających po 4 sprzedawców i zanotowano ich dzienny utarg w tys. zł: 2,6; 3,7; 2,2; 3,0; 2,8; 3,5; 2,1; 4,0.
W tym momencie wiemy, że wylosowaliśmy próbę, a jej liczebność to
Zbuduj przedział ufności dla odchylenia standardowego dziennego utargu sklepów spożywczych zatrudniających 4 sprzedawców. Z punktu widzenia przydatności danych do dalszych obliczeń nie odnajdujemy w tym zdaniu żadnych informacji. Ilość sprzedawców nie dotyczy bezpośrednio utargu. Przyjmij współczynnik ufności 0,90.
Podano współczynnik ufności
Podsumowując tworzymy przejrzystą tabelę z danymi:
3. WYBÓR ODPOWIEDNIEGO WZORU.Szukamy parametru, który należy oszacować przedziałem ufności i w przedostatnim zdaniu wyłapujemy słowo: Zbuduj przedział ufności dla odchylenia standardowego dziennego utargu sklepów spożywczych zatrudniających 4 sprzedawców.
Zwrot
odchylenie standardowe
oznacza, że będziemy budować przedział ufności oczywiście dla odchylenia standardowego
Spójrzmy w kartę wzorów. Dla odchylenia standardowego mamy do wyboru dwa modele. Teraz wracamy do danych i sprawdzamy, czy jest
4. UZUPEŁNIANIE WYBRANEGO WZORU I OBLICZENIA.
Wracamy do danych z tabeli i uzupełniamy wzór
Jak widać brakuje tylko
Dysponujemy danymi indywidualnymi (wynikami wypisanymi po przecinku), jest ich niewiele i nie powtarzają się, zatem wariancję liczymy ze wzoru związanego z danymi indywidualnymi:
Wzór na średnią z danych indywidualnych wygląda następująco:
Znak
Tak więc średnia po rozpisaniu wygląda następująco:
Teraz przełożymy wszystko na dane z zadania. Liczebność próby wynosi
Czym jest
Obliczamy średnią:
Dysponując wartością liczbową średniej możemy obliczyć wariancję
i dla
Możemy już podstawiać liczby za
A więc
Wracamy do istoty zadania i wreszcie uzupełniamy wzór
Teraz należy odczytać odpowiednią statystykę z tablic. W formule znajduje się literka
Z kolei zapis
Wracamy do obliczeń i podstawiamy
5. WYNIK I INTERPRETACJA.
Ostatecznie otrzymujemy:
E. Sojka - Statystyka w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych Tychy 2003,ISBN 83-89055-09-0, str. 170 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||