NEW
| ||
|
Jeśli podobała ci się ta strona kliknij
Przykład 89[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Będziemy się zajmować prawą stroną, ponieważ jest ona zdecydowanie dłuższa. Na początku pozbędziemy się nawiasów wymnażając kolejno składniki: Dla ułatwienia mnożenia zostały użyty zapis Po lewej stronie tożsamości nie występuje cotangens, także pozbędziemy się go korzystając ze wzoru Dla ułatwienia mnożenia ponownie zostały użyty zapis Przykład 90[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Na wstępie przestrzegam przed skracaniem Będziemy przekształcać lewą stronę tożsamości, ponieważ występują tu nawiasy oraz tangensy i cotangensy, które łatwo zamienia się na sinusy i cosinusy (występujące po prawej stronie tożsamości) ze wzorów Na początku pozbędziemy się nawiasów kolejno wymnażając składniki: Teraz zamienimy tangens i cotangens na sinusy i cosinusy korzystając ze wzorów Powstały dwa ułamki, które sprowadzimy do wspólnego mianownika, ponieważ po prawej stronie do której uzyskania dążymy występuje tylko jedna kreska ułamkowa: W mianowniku została zmieniona kolejność składników, ponieważ w przypadku mnożenia kolejność składników nie gra roli. Przykład 91[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Lewa strona tożsamości jest dłuższa, zatem to ona będzie przekształcana. Pierwsza czynnością będzie likwidacja tangensa przy użyciu wzoru Powstały dwa ułamki, teraz stworzymy dla nich wspólny mianownik, ponieważ po prawej stronie występuje jeden ułamek: Teraz pozbędziemy się nawiasów w liczniku wymnażając kolejno składniki, natomiast z wymnażaniem mianownika warto się wstrzymać, ponieważ możemy w kolejnych etapach nie zauważyć możliwości skracania, a wymnożyć można zawsze później: W liczniku powstało identyczne wyrażenie jak nawias w mianowniku, także można spokojnie skrócić obydwa wyrażenia: Przykład 92[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Znów uprzedzam przed „radosnym” skracaniem w stylu: Lewa strona tożsamości jest dłuższa, poza tym występują tu cotangensy, które łatwo przekształcić na sinusy i cosinusy, także to lewa strona będzie podlegać przekształceniom. Na początku pozbędziemy się cotangensów korzystając ze wzoru Teraz do powstałych ułamków „wrzucimy” jedynki sprowadzając je do wspólnego mianownika, dla ułatwienia działań użyjemy zapisu Kolejnym krokiem będzie zlikwidowanie piętrowego ułamka poprzez zamianę kreski ułamkowej na znak dzielenia, a następnie zamiana dzielenia na mnożenie przez odwrotność dzielnika: Po prawej stronie do której dążymy występuje wyłącznie cosinus, także pozbędziemy się sinusa korzystając ze wzoru na przekształconą jedynkę trygonometryczną |
||