NEW
| ||
|
Jeśli podobała ci się ta strona kliknij
Przykład 53[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Uprzedzam, że nie można stosować skracania typu Lewa strona równości jest dłuższa, zatem to ją będziemy przekształcać, zaczniemy od skorzystania ze wzorów W mianowniku pierwotnego ułamka powstały dwa ułamki, które teraz sprowadzimy do wspólnego mianownika: Teraz pozbędziemy się piętrowego ułamka zastępując główną kreskę ułamkową znakiem dzielenia i zamieniając dzielenie na mnożenie odwracając drugi ułamek i wykonać skracanie: Przykład 54[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Uprzedzam, że nie wchodzi w grę skracanie w stylu Lewa strona równości jest dłuższa, zatem to ją będziemy przekształcać. Po lewej stronie mamy dwie kreski ułamkowe, a po prawej jedną, zatem pierwszym krokiem będzie sprowadzenie ułamków występujących po lewej stronie do wspólnego mianownika, zwłaszcza, że nie ma tu żadnych charakterystycznych wzorów np. przekształconej jedynki trygonometrycznej, a korzystanie z rozpisania W liczniku powstałego ułamka zastosujemy wzory skróconego mnożenia Właściwie licznik jest już zgodny z prawą stroną tożsamości, natomiast mianownik wymaga jeszcze przekształceń tzn. redukcji nawiasów, ponieważ nie ma tu żadnej możliwości skrócenia z licznikiem . Pozbędziemy się nawiasów korzystając ze wzoru skróconego mnożenia Przykład 55[kliknij aby rozwinąć Założenie: Od razu na wstępie przestrzegam przed błędnym skracaniem w stylu Obie strony równości są niemal identycznej długości. Powyższą tożsamość można udowodnić na kilka sposobów. Na początku zostaną zaprezentowane dwie krótsze metody, później dwie dłuższe. Nie ma sensu zamiana tangensów i cotangensów na sinusy i cosinusy (oczywiście jest to jak najbardziej dozwolone, ale to bardzo długi sposób), ponieważ występują właśnie tylko tangensy i cotangensy. I sposób Zaczniemy od lewej strony nietypowo wykorzystując rozpisanie jedynki w liczniku i mianowniku, ale ze wzoru Teraz wyciągniemy przed nawias w liczniku i mianowniku W tym momencie dodawanie i odejmowanie jest zamknięte w nawiasie, dlatego można już spokojnie skracać II sposób Tym razem rozpiszemy prawą stronę równości korzystając z tego samego triku co w metodzie pierwszej, a więc rozpisania Teraz wyciągniemy przed nawias w liczniku i mianowniku W tym momencie dodawanie i odejmowanie jest zamknięte w nawiasie, dlatego można już spokojnie skracać III sposób Będziemy przekształcać lewą stronę, występują tu cotangensy, a po prawej stronie tangensy. Wobec tego skorzystamy ze wzoru Teraz w liczniku i mianowniku należy wciągnąć W tym momencie pozbędziemy się piętrowego ułamka zastępując główną kreskę ułamkową znakiem dzielenia i następnie zamienimy je na mnożenie odwracając drugi ułamek: IV sposób Będziemy przekształcać prawą stronę, występują tu tangensy, a po prawej stronie cotangensy. Wobec tego skorzystamy ze wzoru Teraz w liczniku i mianowniku należy wciągnąć Na tym etapie pozbędziemy się piętrowego ułamka zastępując główną kreskę ułamkową znakiem dzielenia i następnie zamienimy je na mnożenie odwracając drugi ułamek: Przykład 52[kliknij aby rozwinąć] Założenie: Znowu przestrzegam przed „kreatywnym” skracaniem typu Obie strony równości mają podobną długość i właściwie daną tożsamość można udowodnić na dwa sposoby. Zamiana tangensów i cotangensów na sinusy i cosinusy jest oczywiście prawidłowa, ale nie ma to większego sensu, gdyż bardzo skomplikuje przekształcenia, poza tym nie ma tu funkcji sinus i cosinus. I sposób Zaczniemy od prawej strony nietypowo wykorzystując rozpisanie jedynki w liczniku i mianowniku, ale ze wzoru Teraz wyciągniemy przed nawias w liczniku i mianowniku W tym momencie dodawanie i odejmowanie jest zamknięte w nawiasie, dlatego można już spokojnie skracać II sposób Będziemy przekształcać lewą stronę równości zamieniając wszelkie cotangensy na tangensy korzystając ze wzoru Teraz w liczniku i mianowniku należy wciągnąć Na tym etapie pozbędziemy się piętrowego ułamka zastępując główną kreskę ułamkową znakiem dzielenia i następnie zamienimy je na mnożenie odwracając drugi ułamek: |
||